FAQ

FAQ

 

Verhuur en verhuizen
Hoe kom ik in aanmerking voor een kamer/woning in de Koningslaan?
Om in aanmerking te komen voor een woning in woongebouw de Koningslaan dien je ingeschreven te staan bij Stadswonen Rotterdam. Je kunt jezelf inschrijven via www.stadswonenrotterdam.nl. Op deze website kun je, nadat je bent ingeschreven, reageren op vrijkomende kamers in de Koningslaan. Deze staan hier vermeld (ik zoek – een woning).

 

De huisgenoten van een vrijkomende kamer hebben mij uitgekozen als nieuwe huurder, wat moet ik vervolgens doen?

Wanneer je bent uitgekozen als nieuwe huurder, heb je een voordracht nodig. Deze verhuurvoordracht doen je toekomstige huisgenoten of de indien beheerder wanneer deze een melding heeft gekregen van de huisgenoten uit de betreffende unit. Wanneer je bent voorgedragen kun je een contractafspraak maken bij Stadswonen Rotterdam.

 

Mijn huisgenoot heeft de huur opgezegd, mag ik zelf een huisgenoot uitkiezen?
In de meeste gevallen mag je zelf een nieuwe huisgenoot uitkiezen. Wanneer je huisgenoot de huur opzegt van zijn of haar kamer ontvang je een brief waarin staat uitgelegd wat je opties zijn. In de brief staat een uiterste reactiedatum vermeld om je keuze door te geven. Houd je hieraan want anders bestaat de kans dat Stadswonen Rotterdam een kandidaat plaatst. Je nieuwe huisgenoot moet voldoen aan de eisen die Stadswonen Rotterdam op dat moment stelt.

 

Reparatieverzoeken en Onderhoud
Ik heb een acuut probleem zoals wateroverlast of brand.
Bel in geval van brand altijd eerst 1-1-2.

Bel vervolgens de beheerder op 06 33 779 338.

Zijn de beheerders niet bereikbaar? Bel dan overdag naar het reparatieverzoekenbureau van Stadswonen Rotterdam op 010 245 67 00. Buiten kantooruren bereik je de nooddienst via hetzelfde telefoonnummer.

 

Wie voert mijn reparatieverzoek uit?
Reparatieverzoeken die onder het kleine herstellingen fonds vallen worden uitgevoerd door de technische dienst van het woongebouw de Koningslaan. Voor alle andere verzoeken huurt Stadswonen Rotterdam een aannemer in om het verzoek uit voeren. In de onderhoudswijzer (te vinden onder Downloads) kun je vinden welke reparaties door de verschillende partijen worden uitgevoerd.

 

Wat is het kleine herstellingen fonds?
Het kleine herstellingen fonds (KHF) is een fonds dat wordt gevormd door de bijdrage die iedere bewoner hieraan doet in de maandelijkse servicekosten. Uit het fonds wordt het onderhoud van het pand betaalt dat normaal gesproken voor rekening van de huurder komt. Je moet hierbij denken aan het vervangen van kraanleertjes, badkamer garnituur, lampen in de algemene en gemeenschappelijke ruimten in het gebouw en schakelmateriaal. De exacte lijst met onderhouds taken voor de verschillende partijen (huurder, verhuurder, KHF, etc) kun je vinden in de onderhoudswijzer (onder Downloads). 

 

De afzuigkap in mijn woning lijkt niet te werken.
Woongebouw de Koningslaan heeft een centraal afzuigsysteem. Dit werkt continu en extra tijdens etenstijden, wat tot gevolg heeft dat een afzuigkap niet individueel is aan te zetten. Dat deze niet reageert als je het aanzet, betekent dan ook niet dat de afzuigkap niet werkt, maar dat de afzuiging centraal geregeld is.

 

Wassen
Hoe kan ik reserveren?
Reserveren doe je via het online reserveringssysteem. Als je een nieuwe gebruiker bent dan dien je eerst een account aan te maken. Je kunt meteen beginnen met het maken van een reservering.

 

Waar koop ik wasmuntjes?
Wasmuntjes kun je kopen tijdens het spreekuur. Let op je kunt alleen met briefgeld betalen!

 

Contact
Wanneer en waar is het spreekuur van de beheerders?
Het spreekuur van de beheerders wordt gehouden in het kantoor van de wooncommissie in de fietsenkelder (portiekingang 211-219). Het spreekuur is iedere woensdagavond van 19.00 tot 19.30 uur.